BLOGGER TEMPLATES AND MySpace 2.0 Layouts »

Monday, March 22, 2010

Kembara ilmu


Ok.I admit.Maybe I was a little bit too late to post this.Last saturday i went to the PWTC.For bookfair of course.I went there with my family.[cannot drive lagi la].Well if you ask me whether I enjoy the trip or not,it was devastating.I'm not reckoning on this.

WHY?
Well maybe a few would ask why.The morning I got there its loaded with paparazzis and all the cameraman.The Deputy Prime minister is launching the bookfair festival.Well as if i care.I didn't get my book.In the evening i went to SOGO shopping complex to find some new shoe.But neither I get the shoe.That's why I said it was devastating.

OH WAIT.THERE'S MORE!
Tetapi dalam perjalanan itu juga ana peroleh banyak pengalaman.Penat berjalan?Most certainly.Perjalan dari rumah bermula seawal 8 pagi.Alhamdulillah pada ketika itu parking masih banyak lagi.Sampai saja di Pusat Dagangan Dunia Putra, kelihatan ramai orang berpusu-pusu ketika itu.Timbalan Perdana Menteri sedang merasmikan majlis tersebut.Pada 9.30,maka rasmi sudah festival buku tersebut.

Ana cuma bantu adik ana mencari buku sahaja.Memandangkan adik ana akan menghadapi PMR tahun ini,ana bantulah dia mencari beberapa bahan yang berguna untuk kegunaan dia kelak.
'Ya Allah.Kau berilah kejayaan kepada adikku'

Ana mahu pergi ke dewan eksibit yang lain di mana dewan tersebut terletak agak jauh sedikit dari dewan yang ana pergi.Tetapi ibu ayah ana enggan ke situ.Jauh katanya.Adei.Kecewa juga kerana buku yang dikehendaki tidak diperolehi.Ana hanya mampu turutkan sahaja kehendak adik-adik.

Pada ketika itu ana teringat satu novel kegemaran ana.HIJAB SANG PENCINTA karya Ramlee Awang Murshid.Novel tersebut ana peroleh tahun lepas.Sempena hari ulangtahun kelahiran.Akhir tahun lepas,seorang sahabat amat memerlukan novel tersebut.'Desperate' katanya.Ana pon juallah novel tersebut kepada dia.Semoga dia memperoleh manfaat dari buku tersebut.


Sebelum pulang,ana sempat berjumpa beberapa sahabat satu sekolah.Asma' dan Izzati.Rindunya pada mereka, hanya Allah sahaja yang tahu.Di kesempatan itu juga ana sempat bertemu dengan keluarga arwah.Ana dapat rasakan mereke sedang membina ketabahan untuk menempuh ujian Allah yang bagi ana,maha besar ujian itu.
'Ya Allah,kau tempatkanlah roh sahabatku di kalangan orang yang beriman dan mendapat rahmatMU.Jauhkanlah dia dari seksa kubur dan seksa nerakaMU'
Sempat juga ana bertanya bagaimana mak arwah mencapai cita-citanya.Masih terngiang-ngiang lagi di telingaku.
'Nak jadi doktor ini,cuma perlu bookworm sahaja.Kene tinggalkan segala enjoyment itu'~Dr.Nila Ratna
Inshaallah.Ana bisa capai cita-cita itu.Ana mahu jadi 'private doctor' untuk ibu ayah ku.Semoga Allah permudahkan jalan untukku mencapai cita-cita itu.

Sempat juga ana berkenalan dengan adik arwah,Husna Najihah.Inshaallah,semoga kamu peroleh kejayaan seperti abangmu jua.ameeen

Hari itu,ana sangat penat.Mungkin berjalan kesana ke sini.Iyalah.Pernah anda lihat perempuan shopping?Dahsyat bukan?Kuasa Allah mengatasi kelojikan akal manusia.Perempuan mungkin lemah di mata lelaki.Tetapi mampu membuat kerja sepuluh kali ganda lebih kuat dari lelaki.

DAH HABIS..
Lebih kurang begitulah perjalanannya.Minggu ini ana akan mencapai 18 tahun.Kalau ikutkan hukum faraid Malaysia,18 tahun sudah mampu memegang harta pusaka.Lihat sahajalah sejauh mana rezeki ku sebelum tibanya ajalku.Semoga ana memperoleh rahmat dan syurgaNYA kelak dengan amal kebajikanku.[maha sedikit kebajikan itu].25 MAc ini ana akan lalui ujian JPJ.Penentuan untuk memperoleh lesen keretaku.Semoga lulus hendaknya.Harapanku semoga lulusnya ujian itu menjadi hadiah ulangtahun kelahiran yang paling bermakna buatku.

2 comments:

azemsameer said...

inshaallah
azem doakan ok?
semoga raihan pass test tu dgn jayanya
inshaallah
ameen
hehe
ermm

Izzati said...

akhirnya..aha!
hmm..
tatau nak komen pe..
post ana tak naik2 lagi..
walaupun jaulah ke pesta buku haritu sangat byk yg menarik utk dikongsikan..
insyaAllah..
nantikan.. =)